Definice uživatele


Do definice uživatele vstoupíte z hlavního menu - vyberete Nastavení, Definice uživatele. Zobrazí se seznam uživatelů:

nastaveni_uzivatele_00_seznam.png, 32kB

Jak je vidět na obrázku výše, každý pracovník v systému má vlastní jednoznačnou identifikaci, kterou tvoří dvě složky:

Kromě identifikace uživatele a jeho paraf se také k vybrané parafě zobrazují údaje o tom, jak bude péče označená touto parafou, vykázána pojišťovnám. Je to segment, do kterého přísluší, IČZ (záhlaví dávek), IČP (záhlaví dokladů) a odbornost, pod kterou se vykáže.
Volbou vhodného uživatele, parafy, kvartálu a typu pojištění pacientů můžete zkontrolovat správné nastavení parametrů tohoto uživatele z hlediska účtování pojišťovnám.
Tento přehled ocení administrátor každého většího zařízení.

Klepnutím na "Editovat" vstoupíte do nastavení parametrů uživatele.

Identifikace uživatele

Každý uživatel musí být zařazen v některém zařízení zadaném v programu. Počet zařízení v demoverzi i ve start verzi je omezen na jedno. Vyúčtování ZP nastavuje rozsah zpracování vyúčtování. Lze tak omezit nebo úplně zamezit vyúčtování pracovníkům, kteří nemají smlouvy s pojišťovnami. Naopak i pracovník, který nemá smlouvu s pojišťovnou, může provést vyúčtování dávek (např. administrátor zdravotního zařízení).

nastaveni_uzivatele_1.PNG, 12 kB

Definice podrobností uživatele

  1. Parafa

    Představuje jednoznačnou kombinaci identifikace uživatele, jeho odbornosti, pracoviště a oddělení. Odbornost je možné nastavit pouze podle hodnot z číselníku, který vyvoláte tlačítkem nebo klávesovou kombinací CTRL+F1.


    IČP uživatele musí být zadáno v souladu s IČZ, definovaného pro příslušný segment péče. Hodnoty zjistíte z Vašich smluv s pojišťovnami.

    Oddělení můžete nastavit výběrem ze seznamu, nebo pomocí klávesy INSERT vložit novou hodnotu. Oddělení představuje organizační sdružení lékařů, kteří mají:

    • společný registr pacientů
    • přístup ke všem údajům pacienta, včetně poznámek a rizik
    • možnost společného vyúčtování dávek pojišťovnám (pokud svými odbornostmi spadají do stejného segmentu péče)
    • společné pořízené výkony (s identifikací pořizujícího lékaře)
    • možnost pořizovat výkony v zástupu za lékaře ze stejného oddělení
    • společnou čekárnu
    • organizované přehledy po jednotlivcích nebo za celé oddělení

    Pořizující na slouží k přesměrování pořizování v pojišťovně a při registraci na jiného lékaře. Tímto způsobem může např. sestra provádět práci s vykazováním na lékaře.

    Předvolená pojišťovna je použita jako implicitní pojišťovna pro nově zakládané pacienty.


    nastaveni_uzivatele_2.PNG, 11 kB
  2. Návštěvní služba
    nastaveni_uzivatele_3.PNG, 6 kB

    Pokud lékař (zdravotnický pracovník) provádí návštěvy pacientů v bytě (ne lékařskou službu první pomoci) a chce cesty vykazovat formou cest v návštěvní službě, musí nastavit kód dopravy, který má nasmlouván s jednotlivými pojišťovnami. Kód dopravy se použije při zakládání záznamů o cestách. V závislosti na kódu dopravy se musí správně zvolit způsob účtování návštěv pro každou pojišťovnu následovně :

    • neúčtovat - nebude účtována žádná návštěva této pojišťovně (nic není nasmlouváno)
    • km - účtuje se za ujetou vzdálenost [km] (nasmlouván kód dopravy 10)
    • návštěva - účtuje se paušál za provedenou návštěvu (nasmlouván kód dopravy 06)
    • měsíc - účtuje se paušálně za celý měsíc (nasmlouván kód dopravy 08)

    Poznámky:

    • Parametry návštěvní služby platí vždy pro zvolené čtvrtletí a jsou kopírovány do dalšího čtvrtletí obdobně jako segmenty péče. Pomocí tlačítek Odebrat kvartál a Přidat kvartál můžete zrušit nebo nastavit používání návštěvní služby.
    • Pokud se stane, že v seznamu pro některý kvartál chybí některá z pojišťoven, lze tlačítky Odebrat kvartál a následně Přidat kvartál sjednat nápravu.


  3. Přístupová práva
    nastaveni_uzivatele_04_prava_pristupu.PNG, 17 kB

    Přístup k obrazovkám a dialogům je nastavován pomocí kategorií práv. Jejich výčet je na obrázku. Rozsah práv je dvojí
    - nepřístupné/přístupné
    - nic/sebe/oddělění/vše

    Pokud je nastaven přístup (není nastaveno "nepřístupné" nebo "nic"), pak lze ještě nastavit režim na "čtení"/"čtení i zápis". Je zachována hierarchie, kdy při rozsahu práv "nic/sebe/oddělění/vše" a nastavení režimu "čtení" je chápáno, jako by byl nižší rozsah nastaven v režimu "čtení i zápis".


    Např. pokud je právo Editace pracovníka nastaveno v rozsahu "vše", ale režim je jen "čtení", pak tento uživatel má pro rozsah práva "sebe" a "oddělení" povolen i zápis, čili může v rámci oddělení měnit, ale mimo něj pouze číst.

    Zvláštní práva má administrátor, jemuž nemůže být omezena pravomoc nad žádnou částí systému. Jeho individuální práva nemohou být nastavována (má vždy pravomoc nejvyšší úrovně). V AISu musí existovat minimálně jeden správce, proto poslednímu ze správců nelze to odebrání práva provést.

    Podřízenost práv

    Některá práva mohou být podřízená jiným v takovém smyslu, že pokud nadřízené právo nemá dostatečný rozsah, tak na podřízeném právu vůbec nezáleží. V AISu je podřízené právo zatím jen Editace kapitace a závisí na právu Pojišťovna (zápis výkonů). Pokud bude pořizování výkonů zakázáno, nepůjde (a ani to nemá smysl) nastavit právo Editace kapitace. To je také důvod, proč se tato dvě práva nacházejí pod sebou a vymykají se abecednímu pořádku ostatních práv.

    Poznámka: Pojišťovna (plný přístup) rozhoduje, zda jsou dostupné sestavy výsledků. K aktuálnímu dokladu pacienta je přístup povolen i v případě, že je aktivována jedna z voleb Pojišťovna (vyúčtování péče), resp. Pojišťovna (zápis výkonů a péče).