Vyúčtování zdravotní péče pojišťovnám


Vyúčtování se řídí výběrem pojišťoven a lékařů, za které se účtování provádí.
Automatický algoritmus generování dávek pro pojišťovny vychází ze zadaných dat a nastavení programu (více informací).
Volba Dávky na určuje, zda se dávky s vyúčtováním pro příslušnou pojišťovnu nahrají na disketu, případně disk v počítači (volba disketu/disk) nebo přímo na portál (volba portál ZP).

Doporučení : Před vyúčtováním si připomeňte postupy, jak řešit některé situace.


Než klepnete na Ok, nastavte, co a jak chcete vyúčtovat pojišťovnám:

  1. Období - období, za které chcete účtovat. Při výběru Vám pomůže Rychlá volba.
  2. Charakter - Původní pro řádné účtování (vyúčtování za období), Opravné pro generování opravných dávek (opravné vyúčtování).
  3. Registrace - účtujete-li kombinovanou kapitačně-výkonovou platbu, volte:
  4. Do vyúčtování se zahrne - Zde pomocí zaškrtávacích tlačítek určíte, co se má vyúčtovat. Tuto možnost oceníte zejména v situaci, kdy bude nutno znovu vykázat jen kapitační platbu nebo jen výkony, návštěvy, atp.
  5. Číslo první faktury - pokud potřebujete, můžete jej změnit kliknutím na text Číslo první faktury. Na začátku roku nastavte číslo faktury na jedničku nebo např. 1/2014, pokud je součástí čísla faktury i rok.
    Dialog Vám nabídne i další možnosti nastavení zařízení, která se promítají se do faktury:
  6. Nastavení parametrů vyúčtování se aktivuje klepnutím na tlačítko Nastavení parametrů vyúčtování a zahrnuje:
  7. Účtovaní lékaři - zatrhněte vybrané lékaře nebo detaily lékařů, které chcete vyúčtovat. Ve spodní části můžete vybrat a označit celé oddělení, označit všechny lékaře nebo zrušit označení oddělení či všech lékařů.
  8. Účtované pojišťovny - implicitně jsou zatrženy všechny, pomocí třech tlačítek vpravo dole lze označit všechny, zrušit označení všech, resp. invertovat výběr.
  9. Dávky na - způsob předávání vyúčtování pojišťovnám. Smysl variant na disketu / disk, resp. portál je zřejmý.
  10. Úvodní č. dávky se na počátku roku nastaví na 1, při převodu dat z jiného programu na číslo vyšší než bylo v daném roce dosud použito. Dále se navyšuje automaticky po každém vyúčtování. Číselná řada je společná pro všechny pojišťovny.
    Totéž platí pro Úvodní č. dokladu a Úvodní číslo požadavku pro portály (číslo faktury).

Po klepnutí na tlačítko Ok se provádějí kontroly. Pokud nastane některá z následujících situací, vyúčtování bude pozastaveno :

Ve vyúčtování bude možné pokračovat po odstranění problému.


Po úvodním výběru období, lékařů (lze vybírat i jejich jednotlivé odbornosti a příslušnosti do oddělení) a pojišťoven proběhne několik fází vyúčtování:

  1. Inicializace vyúčtování
  2. Kontrola a závěrečné úpravy cest v návštěvní službě - pokud jsou cesty vykazovány a existují, pak se zobrazí přehled návštěvní služby s možností doplnění dalších návštěv, popř. jejich editace nebo vyloučení z vyúčtování. Pokud žádné cesty nejsou zadány, zeptá se program, zda chcete návštěvní službu zapsat:



    Pokud nechcete, odpovězte Ne. Odpověď Ano otevře možnost zápisu cest, Storno předčasně ukončí vyúčtování.


  3. Přehled registrací, výpočet kapitace a vykázání nově registrovaných pacientů se týká jen odborností 001, 002, 603 a 014, které registrují pacienty (u ostatních odborností se tento krok přeskočí).
  4. Vykázání výkonů, popř. i cest v návštěvní službě, což obnáší:
  5. Tisk faktur - pokud není prováděn průběžný tisk faktur, proběhne jejich tisk hromadně.
  6. Pokud fakturujete kapitaci (KKVP), faktura obsahuje jak kapitační tak výkonovou platbu.

  7. Předání dávek na portály se aktivuje, pokud jste alespoň u jedné pojišťovny navolili, že se má účtovat přes portál ZP.

  8. Závěrečný přesun dokladů a dávek - Klikněte na tlačítko Dokončit účtování Pokud vyúčtovaní prohlásíte jako ostré, budou výkony a doklady odsunuty do historie. V opačném případě program na celé vyúčtování zapomene.

Pro předcházení problémů vykazování nebo vyúčtování zdravotní péče: