Vyúčtování zdravotní péče pojišťovnám
Vyúčtování se řídí výběrem pojišťoven a lékařů, za které se účtování provádí.
Automatický algoritmus generování dávek pro pojišťovny vychází ze zadaných dat a nastavení programu
(více informací).
Volba Dávky na určuje, zda se dávky s vyúčtováním pro příslušnou pojišťovnu
nahrají na disketu, případně disk v počítači (volba disketu/disk) nebo přímo na portál (volba portál ZP).
Doporučení : Před vyúčtováním si
připomeňte postupy, jak řešit některé situace.
Než klepnete na Ok, nastavte, co a jak chcete vyúčtovat pojišťovnám:
- Období - období, za které chcete účtovat. Při výběru Vám pomůže
Rychlá volba.
- Pokud chcete nastavit jiné období, než nabízí Rychlá volba,
zvolte variantu Vlastní nastavení a teprve poté zadejte
období, za které chcete účtovat
- Protože pojišťovny vedou účty po kvartálech, lze jako nejdelší období
nastavit kalendářní čtvrtletí
- Charakter - Původní pro řádné účtování (vyúčtování za období), Opravné
pro generování opravných dávek (opravné vyúčtování).
- Registrace - účtujete-li kombinovanou kapitačně-výkonovou platbu,
volte:
- Nové - pokud předáváte nové pacienty za poslední měsíc,
- Všechny - pokud chcete předat všechny své registrované pacienty.
- Do vyúčtování se zahrne - Zde pomocí zaškrtávacích tlačítek určíte,
co se má vyúčtovat. Tuto možnost oceníte zejména v situaci, kdy bude nutno
znovu vykázat jen kapitační platbu nebo jen výkony, návštěvy, atp.
- Ve vrchní části (nad čarou) vyberete položky k účtování. Máte-li
například kapitaci (nové registrace) a nechcete je účtovat, pak zrušte
zatrhnutí položky nové registrace (kapitační platba).
- Ve spodní části (pod čarou) určíte, pro jaké pacienty má být vyúčtování
provedeno, přičemž lze vybrat vždy jen jednu skupinu. Při obvyklém
postupu ponechte zatrženou pouze položku zdravotní péče o české
pacienty - vyúčtujete tak pouze české pacienty (vynecháte pacienty
z EU i smluvní pacienty), což je implicitní nastavení.
- Číslo první faktury - pokud potřebujete, můžete jej změnit
kliknutím na text Číslo první faktury. Na začátku roku nastavte
číslo faktury na jedničku nebo např. 1/2014, pokud je součástí čísla faktury
i rok.
Dialog Vám nabídne i další možnosti
nastavení zařízení, která se promítají se do faktury:
- Registrace - zde uvedete kdy, kým a pod jakým číslem Vám byla
vydána registrace zřizovatelem,
- Banka - zde nastavíte pro každou pojišťovnu číslo bank. účtu, kam Vám má zasílat platby.
Můžete u všech ZP navolit stejný účet, ale také si nechat posílat platby od pojišťoven na odlišné účty dle vlastního uvážení.
- Nastavení parametrů vyúčtování se aktivuje klepnutím na tlačítko
Nastavení parametrů vyúčtování a zahrnuje:
- Nastavení parametrů zařízení
jako celku (včetně položek Registrace a Banka, jak
je popsáno výše)
- Nastavení segmentů péče
- Nastavení parametrů lékaře
- Účtovaní lékaři - zatrhněte vybrané lékaře nebo detaily lékařů,
které chcete vyúčtovat. Ve spodní části můžete vybrat a označit celé
oddělení, označit všechny lékaře nebo zrušit označení oddělení či všech
lékařů.
- Účtované pojišťovny - implicitně jsou zatrženy všechny, pomocí
třech tlačítek vpravo dole lze označit všechny, zrušit označení všech,
resp. invertovat výběr.
- Dávky na - způsob předávání vyúčtování pojišťovnám. Smysl variant na disketu / disk, resp.
portál je zřejmý.
- Úvodní č. dávky se na počátku roku nastaví na 1, při převodu dat
z jiného programu na číslo vyšší než bylo v daném roce dosud použito.
Dále se navyšuje automaticky po každém vyúčtování.
Číselná řada je společná pro všechny pojišťovny.
Totéž platí pro Úvodní č. dokladu a Úvodní číslo požadavku pro portály
(číslo faktury).
Po klepnutí na tlačítko Ok se provádějí kontroly. Pokud nastane některá
z následujících situací, vyúčtování bude pozastaveno :
- Období, za které se účtuje, je delší než kalendářní čtvrtletí.
- Účtuje se VZP přes portál, ale není vyplněn druh péče.
- Kontrola zjistí, že pro některého z účtovaných uživatelů jsou definovány
duplicitní segmenty péče.
Ve vyúčtování bude možné pokračovat po odstranění problému.
Po úvodním výběru období, lékařů (lze vybírat i jejich jednotlivé odbornosti
a příslušnosti do oddělení) a pojišťoven proběhne několik fází vyúčtování:
- Inicializace vyúčtování
- Objeví se přehled pojišťoven s informací, jak se bude předávat vyúčtování
(v našem případě se vyúčtování všech pojišťoven předává přímo na portál):
- Následně se ověří platnosti IČP, prodlouží platnost údajů pro segmenty
péče a odstraní pomocná data, která zůstala po předchozím vyúčtování
(pokud bylo předchozí vyúčtování přerušeno). Nastaví se uživatelem zvolené počáteční číslo
dokladů a dávek. Všechny tyto přípravné kroky proběhnou automaticky.
- Když při kontrole dojde k chybě, je nabídnuta možnost změnit
nastavení segmentů péče
- Pokud problém nebude odstraněn, vyúčtování se ukončí
- Kontrola a závěrečné úpravy cest v návštěvní službě - pokud jsou
cesty vykazovány a existují, pak se zobrazí
přehled návštěvní služby s možností
doplnění dalších návštěv, popř. jejich editace nebo vyloučení z vyúčtování.
Pokud žádné cesty nejsou zadány, zeptá se program, zda chcete návštěvní
službu zapsat:
Pokud nechcete, odpovězte Ne. Odpověď Ano otevře
možnost zápisu cest, Storno předčasně ukončí vyúčtování.
- Přehled registrací, výpočet kapitace a vykázání nově registrovaných
pacientů se týká jen odborností 001, 002, 603 a 014, které registrují
pacienty (u ostatních odborností se tento krok přeskočí).
- Nejprve se zobrazí přehled nově registrovaných pacientů, pro odb.
001+002 i celkový výpočet kapitační platby:
- Poté se pro každou pojišťovnu, kde jsou nově registrovaní pacienti
a není zvolen výstup na portál, provede výstup dávek s nově
registrovanými pacienty, a to buď na disketu nebo na disk:
- Výstup na disketu nastavíte takto:
- Výstup do předdefinované složky na pevném disku nebo flash disku
nastavíte takto:
- Následně se nabídne tisk průvodního listu dávky a diskety:
- Poznámka: U pojišťoven s nastaveným výstupem na portál se předání dávek nově registrovaných pacientů na portál pojišťoven provádí společně s výkony a elektronickou fakturou na konci vyúčtování,
tudíž kroky výše (výběr diskety/disku a tisk průvodního listu) jsou přeskočeny.
- Vykázání výkonů, popř. i cest v návštěvní službě, což obnáší:
- Účtované položky jsou seskupeny podle lékařů a segmentů péče. Poté
jsou zapsány do dávek.
- Dávky jsou nahrány na disk nebo disketu jen u těch pojišťoven,
u kterých jste zvolili výstup na disk nebo disketu (zde je jako
výstupní zařízení zvolen disk):
- Výstup na diskety nebo disk je provázen tiskem průvodních listů dávek:
- Poznámka: U pojišťoven s nastaveným výstupem na portál se předání dávek na portál pojišťoven provádí společně s dávkami nově registrovaných pacientů a elektronickou fakturou na konci vyúčtování,
tudíž kroky výše (výběr diskety/disku a tisk průvodního listu) jsou přeskočeny.
- Tisk faktur - pokud není prováděn průběžný tisk faktur, proběhne jejich tisk hromadně.
Pokud fakturujete kapitaci (KKVP), faktura obsahuje jak kapitační
tak výkonovou platbu.
- Předání dávek na portály se aktivuje, pokud jste alespoň u jedné pojišťovny navolili, že se má účtovat přes portál ZP.
- Je zobrazen seznam pojišťoven a seznam souborů k předání:
-
Pro odeslání dávek do pojišťoven postupujte dle tohoto
návodu,
v případě problémů s odesláním dávek do VZP využijte alternativní
postup.
- Barva příslušného řádku v tabulce se nastaví dle výsledku
operace (zelená...Ok, červená...chyba, černá...dosud neproveden
pokus). Barvu řádku (a tedy i stav předání) lze nastavit
klepnutím pravým tlačítkem myši na příslušný řádek (pro vhodné nastavení po
vyúčtování). Stav předání si program pamatuje.
-
Pokud dojde k nepřijetí vyúčtování z důvodů špatného nastavení fakturačních
údajů, můžete klepnout na
Změna údajů faktury a
fakturační údaje opravit.
-
Po úspěšném odeslání dávek do pojišťoven vypadá seznam následovně:
- Závěrečný přesun dokladů a dávek - Klikněte na tlačítko
Dokončit účtování Pokud vyúčtovaní prohlásíte jako ostré, budou výkony a
doklady odsunuty do historie. V opačném případě program na celé vyúčtování
zapomene.
Pro předcházení problémů vykazování nebo vyúčtování zdravotní péče: